Frank Hordijk - mede-eigenaar van adviesbureau en accountantsbureau en docent M&O

Frank Hordijk is mede-eigenaar van adviesbureau Hordijk & Hordijk en van een accountantsbureau. Hij combineert dit al jarenlang met een docentschap M&O in het voortgezet onderwijs.

Waarom ben je een hybride docent geworden?
“Ik vind het simpelweg erg leuk. Dat is mijn enige serieuze reden. Als ik er geen plezier meer aan zou beleven, zou ik er onmiddellijk mee ophouden. Ik vind het ook eervol: het is voor mij inspirerend om met jongeren van twaalf tot achttien op te trekken. Voor een deel draait het docentschap om wat je leerlingen inhoudelijk te melden hebt, maar wat mij betreft gaat het zeker ook om het leveren van een bijdrage aan hun persoonlijkheidsontwikkeling. Om het bijbrengen van hoe je met elkaar omgaat en met elkaar communiceert. Dat doe je niet alleen in de klas, maar ook bijvoorbeeld in de pauze, als je rondloopt en hier en daar een praatje maakt. Het zit ‘m in honderden dingen per dag, zonder dat je dat expliciet maakt.”

Hoe maak je je tijdsindeling?
“Ik geef drie ochtenden in de week les. Als je het optelt, zit er natuurlijk meer werk aan, aan follow-up, contacten buiten de lessen om. Dat hoort erbij en in die extra uren zit ook net dat beetje aandacht dat je leerlingen kunt geven. Ik heb als ondernemer de flexibiliteit en de ruimte om mijn eigen agenda te bepalen. Dat is heel comfortabel. Als ik nog even terug wil naar school, of een dagdeel extra aan iets wil besteden, kan dat in principe. Daar staat natuurlijk tegenover dat ik die tijd niet aan mijn andere werk kan besteden. En lesgeven is financieel niet gunstig: het salaris staat in geen verhouding tot de omzet die ik buiten school laat lopen. Tegelijk vind ik dat docenten heel redelijk worden beloond.”

Ga je hier nog een tijd mee door?
“Zeker, mits het leuk blijft en zolang ik met plezier naar school blijf gaan. Dat is echt mijn uitgangspunt. Maar ik zou nooit helemaal voor het onderwijs kiezen. Nu kan ik veel voorbeelden uit mijn eigen praktijk betrekken bij mijn lessen of ik sleep kinderen een keertje mee naar een opdrachtgever: dan huren we een busje en gaan we op pad. Andersom pik ik soms iets op in school dat ik bij een advies- of onderzoeksopdracht kan gebruiken als voorbeeld. Die wederzijdse versterking zou ik niet willen missen. Bovendien wil ik alles wat ik in mijn praktijk heb opgebouwd, niet overboord zetten.”

Zou je de combinatie van lesgeven en ander betaald werk aanraden?
“Het zou mooi zijn als meer mensen een maatschappelijke bijdrage zouden leveren in de vorm van lesgeven op een school. Het is nuttig én leuk, dus wat let je? Als je vriendelijkheid met duidelijkheid combineert, is het ook echt niet moeilijk om les te geven. Daar komt bij: veel mensen verdienen genoeg en kunnen best iets inleveren. Je krijgt er zoveel voor terug!”