'Zo'n ondernemer, die als die maar één ding zou doen, snel verveeld zou raken'

Hybride docent Stef van der Linden over zijn taak om de dingen aansprekend te laten zijn: voor zichzelf en voor anderen

Stef van der Linden werkt op een middelbare school als docent maatschappijleer en maatschappijkunde, hij is mentor van 3 vmbo-k en hij is stagebegeleider. Maar Stef is daarnaast ook volop actief buiten het onderwijs. ‘Eigenlijk vind ik het onderwijs het leukste wat ik doe maar op het moment dat ik dit fulltime zou doen, dan denk ik dat ik door een heleboel redenen sneller klaar zou zijn met het onderwijs. Dus, ik vind en zeg tegenwoordig ook tegen collega’s: “ik werk parttime, dan blijf ik het leuk vinden”.’

Passie voor onderwijs én nieuwe media
Zijn liefde voor het werk in het onderwijs behoudt Stef door er andere werkzaamheden buiten de school naast te doen. ‘Ik heb twee eigen bedrijven. Via Stef Werkt adviseer en ondersteun ik organisaties met hun online marketingstrategie, geef ik workshops en maak ik onderwijsmateriaal.’ Met 365Voetbal, zijn tweede mediabedrijf, bereikt hij maandelijks meer dan een half miljoen voetballiefhebbers en faciliteert hij partijen op het gebied van sales, marketing en techniek. Daarnaast combineert hij zijn passie voor onderwijs en interesse in nieuwe media als blogger voor maatschappijleer.net. Op dit blog deelt hij zijn nieuwste onderwijsmateriaal en ander materiaal dat interessant kan zijn voor collega’s.

Dubbele verrijking van vaardigheden, dubbel profijt
‘Je leert een hoop in het onderwijs. Tegelijkertijd, omdat ik ook nog andere dingen kan, neem ik ook wel weer een stukje creativiteit mee naar het onderwijs. Ik zit in twee totaal verschillende branches, twee totaal verschillende terreinen en ik merk dat het elkaar verrijkt. De vaardigheden die ik in het onderwijs opdoe, die gebruik ik in die andere branche en de vaardigheden die ik daar opdoe, kan ik ook weer in het onderwijs toepassen. Dus, ik versterk eigenlijk twee vaardigheden, en daar heb ik in beide banen profijt van.’

Aandacht houden en aansprekend blijven
‘In mijn commerciële leven gebruik ik technieken over gespreksvoering en ben ik gewend wat moeilijkere gesprekken te voeren of iets goed uit te leggen of presenteren. Dat soort zaken zijn gewoon onderdeel van mijn natuur geworden en dat komt door het lesgeven. “Hoe houd je de aandacht erbij en hoe blijft iets aanspreken?” Ik leer heel veel van de groepen leerlingen waar ik voor sta en dat kan ik op kleine schaal toepassen in mijn andere werk. Je moet ad rem zijn en de aandacht erbij kunnen houden. Als je dat kan laten zien in een presentatie bij een klant, dan vinden ze het al gauw leuk. Ik merk dat ik snel op een andere manier heel zakelijk maar toch heel concreet en duidelijk kan overbrengen wat ik kom doen. Dat spreekt mensen meestal aan. Andersom, gebruik ik de technieken die ik in de marketing leer om de aandacht vast te houden, ook in mijn lessen.’

Het is voor Stef belangrijk dat zijn lesstof (voor zijn leerlingen), presentaties (voor zijn klanten) en werk (voor zichzelf) aansprekend blijven. Hij merkt dat het doen van veel dingen op verschillende terreinen zijn werk leuk houdt en dat het hem daarnaast vaardigheden brengt en voor kruisbestuiving zorgt. ‘Vanaf mijn zeventiende combineer ik al meerdere banen. Tijdens de lerarenopleiding ben ik als bijbaan een eigen bedrijf begonnen en na het afronden van de lerarenopleiding heb ik het werk in mijn eigen bedrijf altijd in verschillende hoeveelheden gecombineerd met mijn werk op school. Ik heb al tien jaar in de marketing-communicatie gezeten naast het onderwijs en die marketing heeft het nooit gewonnen van het onderwijs. Blijkbaar vind ik onderwijs – ondanks dat het af en toe echt een zware baan is – heel erg leuk. Dus dan moet ik nog maar een tijdje in het onderwijs blijven. Ik heb gewoon nu een baan die ik drie dagen per week leuk vind om te doen en daarnaast kan ik met mijn eigen freelance-activiteiten nog een mooi zakcentje verdienen om mijn leven nog leuker te maken.’

Meerdere balletjes hooghouden
‘Je heb wel wat discipline nodig om deze banen te combineren en je moet redelijk stressbestendig zijn. Een eigen bedrijf is stressvol en het onderwijs ook, dus daar moet je wel rekening mee houden. Ondernemer zijn, moet denk ik wel een beetje in je zitten. Als je een ondernemer bent en die vaardigheden zitten in je, dan denk ik dat die mooi aansluiten bij het onderwijs. Een ondernemer zal waarschijnlijk makkelijker kunnen combineren dan iemand anders omdat hij/zij verschillende balletjes heeft hoog te houden, daar kunnen vaak nog wel twee of drie balletjes bij als leraar in het voortgezet onderwijs. Ik merk bij mezelf dat ik op heel veel terreinen verschillende dingen doe en kan. Dat ik die ook allemaal naast elkaar onderhoud en dat is soms wel vermoeiend maar, aan de andere kant ben ik wel zo’n persoon. Daarmee bedoel ik: “zo’n ondernemer, die als die maar één ding zou doen, snel verveeld zou raken”.’