8 okt 2015

'Collega-ambtenaren vragen: Hoe werkt dit bij jou op school?'

Jan Willem Hengeveld

Interview: Ministerie van onderwijs gaat meer leraar-ambtenaren rekruteren
Door: Marijke de Vries, redactie Onderwijs & Opvoeding

Zonder overhemd en colbertje gaat schoolmeester Jan Willem Hengeveld (25) de eerste helft van de week de deur niet uit, op donderdag en vrijdag loopt hij gewoon in een T-shirt. Hengeveld is leerkracht van groep 5 op de Griftschool in Woudenberg én sinds een half jaar ambtenaar op het ministerie van onderwijs.

Daar werken nu vijf van zulke leraar-ambtenaren, maar ze krijgen versterking: minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker willen dit schooljaar nog achttien van zulke deeltijd-ambtenaren aannemen op hun ministerie. Hengeveld: "Ambtenaren hebben soms een te rooskleurig beeld van de realiteit."

Wat doe je als docent op het ministerie?
"Ik sluit aan bij vergaderingen en deel dan mijn praktijkervaring. Bijvoorbeeld over de bijscholing van leraren of het terugdringen van het aantal zittenblijvers. Ook spar ik veel met ambtenaren die naar mij toe komen met vragen: ze moeten zich vaak baseren op rapporten en cijfers en vragen dan: 'Hoe werkt dit bij jou op school?'"

Ze komen nooit op scholen?
"Wel eens, maar dan spreken ze vaak met de mondigste leraar of met een directeur die zijn zaakjes heel goed voor elkaar heeft. Ik kan dan zeggen: op de meeste scholen gaat het niet zo. Op het ministerie willen ze bijvoorbeeld graag dat leerkrachten elkaars lessen bezoeken en daarvan leren. Dat is een mooi idee, maar in de praktijk gebeurt het gewoon niet zo vaak omdat iedereen tussen negen en drie voor de klas staat. Je kan niet tegen je leerlingen zeggen: jongens, ik ben even een uurtje weg."

Relaxed baantje, beetje vergaderen.
"Dat is een misverstand dat ik vaker hoor onder docenten. De dagen op het ministerie kosten me veel energie. Nu ik hier werk begrijp ik beter hoe ingewikkeld beleid maken is. Iedereen wil goed onderwijs, maar je hebt ook te maken met de politieke opdracht van de minister en staatssecretaris, en met allerlei belangen. Als leraar krijg je alleen met het eindresultaat te maken en dat past niet altijd perfect bij de praktijk."

Moet je jezelf vaak verdedigen?
"Valt wel mee. Voor collega's is vaak niet zichtbaar waar het ministerie mee bezig is. In het onderwijs wordt wel eens gemopperd op de inspectie, maar men heeft niet altijd door dat die politiek beleid uitvoert."

Hoe representatief ben jij als docent? Je deed de academische pabo, een master pedagogische wetenschappen, liep stage op het ministerie.
"Ik ben inderdaad ambitieus, maar ik sta ook al vier jaar gewoon voor de klas. Net als iedere leraar bereid ik lessen voor en kijk ik in het weekend opdrachten na. Wel is het voor mijn werk als ambtenaar heel handig dat ik tijdens mijn opleiding academische vaardigheden heb opgedaan. Die heb je hier echt nodig."

Als ambtenaar krijg je meer salaris. Blijf je wel voor de klas staan?
"Zeker. Je gaat niet voor de klas staan vanwege het salaris, maar omdat het voldoening geeft. Leerlingen zien groeien, dat zou ik voor geen goud willen missen. Het is ook lekker concreet: je werkt aan lesdoelen en als je die haalt heb je een mooie dag met je leerlingen. Als ambtenaar voer ik interessante discussies, maar het duurt vaak lang voor je iets ziet veranderen. Daarbij kan ik waardevolle dingen doen op het ministerie omdát ik voor de klas sta."

i q d

Deel dit bericht via: